Reklama
 
Blog | Dagmar Bláhová-Jarombeková

Boj kvůli vyšetřování železniční nehody v Moravanech na Pardubicku

Náměstek ministra dopravy chtěl manipulovat se závěry vyšetřování železniční nehody, při které zemřel strojvedoucí. 

Ministerstvo dopravy se pokoušelo ovlivňovat vyšetřování železniční nehody v Moravanech na Pardubicku. Mluví o tom Drážní inspekce (DI), která vyšetřování prováděla, stejně jako její nadnárodní nadstavba Evropská železniční agentura (ERA). Drážní inspekce je podle evropské legislativy národním vyšetřovacím orgánem pro Českou republiku a má být nezávislá na jakémkoliv regulátoru v oblasti železniční dopravy, což je také ministerstvo dopravy.

Ministerstvo ale podle náměstka DI Jana Kučery zasílalo během vyšetřování dopisy s podpisem ministrova náměstka Vojtěcha Kocourka: „V průběhu šetření v Moravanech nám ministerstvo opakovaně zasílalo dopisy, v nichž nás například žádalo o přijmutí personálních či kárných opatření vůči vyšetřovateli té nehody. Dále mělo požadavek, abychom s ministerstvem konzultovali, předtím než uzavřeme vyšetřování, naše bezpečnostní doporučení, které na základě nehody vydáme.“

Bezpečnostní opatření zasílá Drážní inspekce evropské agentuře a ta na základě sdělení vydává opatření pro území Evropské unie. Aby se předešlo nehodě z podobných důvodů. 

Generální inspektor DI Roman Šigut ale požadavkům ministerstva odmítne vyhovět. A během vyšetřování je na jeho místo vypsáno výběrové řízení. Ministerstvo popírá, že by to bylo v reakci na vyšetřování železniční nehody v Moravanech. Tvrdí, že plní usnesení vlády z října 2006. Roman Šigut se tehdy stává generálním inspektorem, a podle dohody vykonává funkci, dokud nebude vypsáno výběrové řízení na tuto pozici. O měsíc později v listopadu ministerstvo skutečně vypíše výběrové řízení, které ale podle Jana Kučery nebylo do dneška uzavřeno. Mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka ale zásadně odmítá jakékoliv zásahy ministerstva do vyšetřování. Stejně tak náměstek Vojtěch Kocourek se naprosto distancuje od sdělení drážních inspektorů.

Co se vlastně v Moravanech stalo?
Podle vyšetřovací zprávy 19. května 2008 se v obci Moravany rozjížděl osobní vlak ve směru do České Třebové, když do něj zezadu asi 40ti až 50ti kilometrovou rychlostí narazila lokomotiva. Z 12ti cestujících tři byli zraněni lehce, ale strojvůdce lokomotivy na místě zemřel. Neštěstí začala vyšetřovat Drážní inspekce. Souběžně se nehodou nezávisle na inspekci zabýval i expertní tým ministerstva. Závěry byly shodné. Nehodu zapříčinila porucha na pískovači jedné z lokomotiv a zároveň bezpečnostní mezera ve staničním zabezpečovacím zařízení. Na semaforu pro rozjetou lokomotivu totiž po chybě bezpečnostního zařízení svítila zelená. Ověřovací pokud potvrdil, že strojvůdce se plně věnoval řízení. Jenže v říjnu letošního roku přichází mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka ve vyjádření pro televizi JOJ s překvapivým sdělením, že nehodu spoluzavinil strojvedoucí lokomotivy, protože se nedostatečně věnoval řízení. "Kdyby se strojvedoucí díval před sebe, tak se to nemuselo stát," řekl Hanzelka s tím, že strojvedoucí "mohl psát sms nebo si listovat v novinách".

A co se děje teď?

Během svého jednání v Bernu potvrdila Evropská železniční agentura, že postupy a metody zvolené při vyšetřování v Moravanech jsou v souladu s osvědčenou praxí. Evropské vyšetřovací orgány zároveň konstatovaly, že se v České republice odehrál masivní pokus politického ovlivňování procesu šetření ze strany českého ministerstva dopravy. Mluvčí Hanzelka ale tvrdí, že 11. listopadu proběhla pracovní schůzka mezi ERAou a ministerstvem a žádné takové obvinění tam nepadlo. 

Náměstek Kocourek nemá čas se vyjadřovat, protože se účastní jednání. A výběrová komise ministerstva ve čtvrtek 13.listopadu jedná o osobě budoucího drážního inspektora. 
Její složení je podle DI sporné. Ačkoli mluvčí Hanzelka tvrdí, že všech devět členů komise má dostatečnou odbornost zvolit šéfa nezávislého kontrolního orgánu nad drahami, protože se všichni honosí vysokoškolským titulem, drážní inspektoři uvádějí, že šest členů komise je více či méně spjato se subjekty, které má generální inspektor ve výsledku nezávisle kontrolovat.

Reklama